Kongsi Resepi

Saturday 31 March 2012

Earth-Hour 2012 | Bukan Sekadar Padam Lampu


 EVERYONE HAS POWER TO CHANGE THE WORLD


Jangan lupa ye malam ni, pukul 8:30-9:30 malam. Tak lama pun, sekurang-kurangnya kita dapat membanteras pemanasan iklim global oleh WWF ( Wolrd Wildlife Fund) yang dipelopori oleh WWF Australia untuk mengurangkan  pemanasan global. Kemudian, tahun ke tahun Earth Hour di sambut baik oleh masyarakat dan pemerintah di seluruh dunia.

Kenapa Perlu Tutup Lampu?
Earth Hour bertujuan untuk mendidik masyarakat dunia tentang ancaman perubahan iklim yang berlaku di samping menerbitkan kesedaran dalam diri individeu bagaimana perubahan kecil boleh menyumbangkan kepada perubahan besar rutin seharian. Bayangkan bumi yang tidak mampu lagi untuk menjadi tempat anda berteduh, menyebabkan kehidupan jadi kelam, dan tidak mampu untuk berbuat apa, menjalankan kehidupan. Itu yang aku faham lah disebalik simbolik pemadaman lampu selama sejam ni.

Sejarah Earth-Hour
Untuk mengetahui sejarah Earth-Hour saban tahun sejak tahun 2004 sehingga sekarang, boleh rujuk di laman rasmi Earth Hour 2012. Yang pastinya, negara kita mula menyertai kempen Earth Hour ni sejak tahun 2009. Dan pada tahun 2009 lah banyak negara yang menunjukkan minat untuk menyokong usaha WWF ini.
Jum kita imbas kembali masa tahun pertama negara kita menyertai kempen Earth Hour 2009.

#KLCC, Malaysia yang sedia bergelap
#Menara Eiffel di Paris .. Eiffel I'm in LOVE!


#Burj Al-Arab yang mengagumkan pun padamkan lampu!

So, adakah korang bersedia padamkan lampu selama sejam selama ini 8:30-9:30malam? Jangan sekadar padamkan lampu, tapi tak tahu simbolik di sebalik pemadaman lampu ini!

No comments: