Kongsi Resepi

Saturday 13 October 2012

Resepi: Biskut Conflakes

--Ni adalah kisah masa raya. Sekian--


Seumur hidup aku,
aku tak pernah buat kuih raya sendiri..
Paling koman pun aku tolong tengokkan kuih yang mak aku buat dah masak belum.
Tu je!!!

Kuih dari air-tangan sendiri, belum tercipta lagi..
Entah angin apa yang melanda diri ni..
Tetiba nafsu membuak-buak nak buat kuih..

Adakah sebab oven baru?
#Hari ibu, mama dapat oven, sampai sekarang tak kluarkan dari kotak..
Atau.. Nak merasa macam mane buat kuih tu sendiri??

Hehehe..
Mintak makcik sendiri yang terer buat kuih,
Dah 12 tahun mintak, sampai sekarang tak dapat..
Baik aku google sendiri..

Aroma masa tengah membakar tu,
Menusuk hidung.. Hehehe..

Resepi ni aku dapat dalam google..
Korang boleh lah try..

Tapi aku olahkan balik, 
Terhasillah ‘cookies’ yang sangat sedap ni. Hehe..
Menjadi youuu cookies nihh...!

RESEPI BISKUT CORNFLAKES
(dapat dlm 70 biji. )

BAHAN-BAHAN
  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 cawan gula castor
  • 1 biji telor
  • 1 sk essen vanilla
  • 1 cawan tepung naik sendiri
  • 2-3 cawan cornflakes-ramas hancurkan sedikit

CARA-CARANYA:
  1. Pukul butter dan gula hinnga kembang.
  2. Masukkan telor dan pukul lagi.
  3. Kemudian masukkan tepung gaul rata.
  4. Gunakan sudu teh cedok adunan dan jatuhkan dlm cornflakes.
  5. Golek-golekkan rata.
  6. Bakar pada suhu 180' 12-15 minit.


SIAP!!

 


No comments: