Kongsi Resepi

Monday 5 August 2013

Resepi: Kacang Panjang / Buncis Bergoreng

Kejap je dah masuk 4ramadhan terakhir..
Weekend ni bz kemas rumah, tukar langsir,
Mop lantai, dan tukar la apa yang patut..

Persiapan raya sederhana je tahun ni...
Adik aku bz kemas rumah, 
Aku tak boleh,
Alergik dengan habuk..

So, aku amek alih untuk masak juadah berbuka..
Perghh.. Macam tak caya you'olls..
Hahahahah..

So, asalnya nak masak bendi, 
Tapi adik aku pergi beli kacang buncis..
Siap google ok sebelum pergi pasar.. 
Adik lelaki, umur 13thn,
Kena la google dulu. Hehe

Jum, aku sharekan resepi yang dikategorikan sebagai sayur..


Bahan-bahan

BAHAN A:  (* ditumbuk)
  • Bawang Merah*
  • Bawang Putih*
  • Ikan Bilis (setengah genggam)*
  • Sedikit Sos Tiram

BAHAN B
  • Kacang Panjang / Kacang Buncis (potong serong)
  • Cili Merah (potong serong)
  • Garam
  • Sedikit Air

Cara Memasak:
1. Panaskan kuali dan letak minyak masak sedikit.
2. Masukkan Bahan A , tumis sehingga naik bau.
3. Masukkan sikit sos tiram.
4. Sekarang ke BAHAN B. Masukkan kacang panjang/kacang buncis, sedikit garam. Kacau.
5. Kemudian masukkan sedikit air untuk jadikan kuah, agak-agak dah nak masak kacang tu masukkan cili merah yang dah di potong tadi. Nak naikkan seri warna.. Takdelah nampak "hijau" je kan..
6. Tutup api dan hidangkan. SIAP!!


 

No comments: